Måske har du læst dig til, at når man i semi-gamle dage og lettere moderne tider taler om marketing, så er det den slags, hvor man samlet kommunikerer ens virksomhed udad, hvor man indtænker alt fra produktet, virksomhedens brand og helt ned til den mindste kuglepen med logo på tit og ofte.

Der er dog sket et markant skred i, hvordan man laver marketing i løbet af de seneste par år.

Tidligere var man meget opmærksom på, at man skulle ramme kunderne og de potentielle af slagsen ude i gadebilledet, på TV, i radioen og via bannerreklamer.

Alle disse ting skal man slet ikke glemme, men de er mest målrettet efter en bestemt målgruppe, og derfor forsøger man også at indprente et budskab, som vil ramme den givne modtager via disse kanaler.

Men som de fleste nok vil nikke genkendende til, så er det begrænset, hvor meget gammeldags flow-TV, som fol hører; hvor meget radio af den gamle slags der bliver lyttet til, og mange mennesker blokerer jo for reklamer på nettet.

Derfor er der ofte kun én god, moderne måde til at fange folk på og ikke mindst holde dem fast og føle, at de er tilknyttet ens virksomhed som et vigtigt led, selvom de ikke er ansat hos en: via email marketing.

Der er regler for, hvordan man må lave den slags email marketing, men lad os se på det fra forbrugerens synspunkt:

Du har som kunde købt et produkt fra et firma, og så spørger de, om de løbende må sende dig tilbud og information over den mail, du har angivet ved købet (det er email-marketing og en måde at sende reklamer på blandt andet.).

Firmaer må nemlig ikke udsende den slags mails uden samtykke fra kunden, og når man så først har fået dem til at abonnere på ens mails, så handler det om at holde dem ved ilden – og det er svært nok i sig selv.