Det kan ikke være lige nemt at finde ud af, hvilken farvetype man gerne vil have til de biler, man køber som privat person, men der er dog nogle smarte råd at gå efter.

Langt de fleste mennesker vælger dog en sammenhængende farve på hele ens bil som udgangspunkt, hvis de selv kan vælge.

Det vil sige, at det er den samme farve, man finder på bilen fra frontenden til bagenden på den uden nuancer her.

Skulle man så få brug for en reserve-del til bilens overflade grundet en skade, så må man tage sig til takke med, at denne del måske har en anden nuance end den, som resten af bilen har, men her bør man gå efter den, der matcher bilens bedst muligt, indtil man kan kan eller bør få den farvet efter.

Eventuelt bør man i så fald farve hele bilen om, så den passer sammenhængende.

Nu om dage kan man også vælge et farvevalg til ens bil, der viser, om det er varmt eller koldt i vejret, hvorefter den skifter efter dette.

Du kender det måske fra noget legetøj som lille eller ved noget underholdning til voksne, hvor noget forsvinder på en kop, hvis den bliver varm.

Problemet med denne type farveforandringer er, at det er sådan en stor overflade, at den sjældent skifter rundt hele vejen, som man gerne vil have det.

Motorhjelmen kan altid være varm, når man kører, mens bliktaget så er koldt i minusgrader. Derfor ender det med at ligne en kamæleon-bil, der er doven.

Men hvis du køber en Ferrari, så vælger du den vel heller ikke i lyserød, men omvendt så var Elvis’ favoritbil også i lyserød.

Så det hele hænger jo sammen med smag og behag, når man kigger på biler på for eksempel biltorvet.dk og skal overveje ens næste bilkøb.